Prawo gospodarcze
Zmiany w regulaminach sklepów internetowych 2021
Od 1 stycznia 2021 r. przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (osoba fizyczna) może zawierać z innym przedsiębiorcą umowę, związaną bezpośrednio z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą lub zawodową, która nie posiada dla niego charakteru zawodowego. Zostaje wtedy objęty ochroną konsumencką. W związku z powyższym może powoływać się na klauzule niedozwolone zawarte w umowie, skorzystać z rękojmi za wady fizyczne lub prawne zakupionego towaru, odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa w ciągu 14 dni bez żadnych negatywnych dla siebie konsekwencji.
O zmianie przepisów w zakresie przedsiębiorcy/konsumenta pisaliśmy o tym w artykule:
Kiedy uprawnienia konsumenckie będą przysługiwać przedsiębiorcom?
Aktualizacja regulaminów sklepów internetowych 2021
Od dnia 1 stycznia 2021 roku przedsiębiorcy powinni posiadać regulaminy swoich sklepów internetowych dostosowane do nowych przepisów. Zmiany w regulaminach sprzedaży dotyczą m.in:
1) zdefiniowania Przedsiębiorcy na prawach Konsumenta, oraz
2) dostosowania do Przedsiębiorcy na prawach Konsumenta Postanowień o rękojmi za wady towaru w tym Postanowień o rozwiązywaniu sporów ze Sprzedawcą (przedsiębiorca) oraz Postanowień o prawie odstąpienia od umowy.
W jaki sposób można zdefiniować Przedsiębiorcę na prawach Konsumenta?
Definicję Przedsiębiorcy na prawach Konsumenta można wywieść z art. 385(5) Kodeksu cywilnego.
Przedsiębiorcą na prawach Konsumenta będzie osoba fizyczna, która zawiera ze Sprzedawcą umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, lecz nieposiadającą dla niej charakteru zawodowego, który wynika w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Powyższą definicję najlepiej umieścić w § 1 Regulaminu – Definicje.
Rękojmia za wady towaru
W Postanowieniach Regulaminu dotyczących rękojmi za wady towaru należy nadmienić, że odnoszą się one również do Przedsiębiorcy na prawach Konsumenta.
Przykłady:
- W przypadku Konsumentów oraz Przedsiębiorców na prawach Konsumenta Sprzedawca niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 14 dni rozpatrzy wniesioną reklamację.
- Sprzedawca korzysta z pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich Konsument oraz Przedsiębiorca na prawach może skorzystać z następujących pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń …. (…).
Prawo odstąpienia od umowy
W Postanowieniach Regulaminu dotyczących prawa odstąpienia od umowy należy zaznaczyć, że prawo takie przysługuje Konsumentowi i Przedsiębiorcy na prawach Konsumenta.
Przykłady:
- Konsument oraz Przedsiębiorca na prawach Konsumenta ma prawo w terminie 14 dni odstąpić od zawartej Umowy bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów. (…).
- Konsument i Przedsiębiorca na prawach Konsumenta może odstąpić od Umowy zawartej na odległość, składając Sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu. Oświadczenie może zostać złożone pisemnie na adres korespondencyjny Sprzedawcy, ……………….. albo za pośrednictwem poczty elektronicznej ……………… . Niniejsze Oświadczenie Konsument i Przedsiębiorca na prawach Konsumenta może złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu, jednak nie jest to obowiązkowe.
Klauzule niedozwolone
Od dnia 1 stycznia 2021 r. Sprzedawca nie może stosować klauzul abuzywnych w stosunku do Przedsiebiorcy na prawach Konsumenta.
Przykładowo klauzulami niedozwolonymi będą Postanowienia:
- Konsument może skorzystać z rękojmi przez okres 2 lat od dnia otrzymania Towaru.
- W sprawie rozstrzygnięcia sporu między Konsumentem, a Sprzedawcą, można skorzystać z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów.
Takie zapisy są abuzywne, ponieważ nie obejmują przedsiębiorców-konsumentów.
Przeczytaj także:
Klauzule niedozwolone w regulaminach sklepów internetowych spółek handlowych
Jakie inne dokumenty przedsiębiorca powinien zaktualizować?
W związku z wejściem nowych przepisów chroniących przedsiębiorcę-konsumenta należy zaktualizować w szczególności:
1) wzór odstąpienia od umowy,
2) pouczenie o odstąpieniu od umowy,
3) formularz reklamacyjny.
Stan na dzień 28 stycznia 2021 r.
Wanda Książek
Artykuł gościny