Zostańmy w kontakcie

Nieruchomości

Wniosek do KOWR o zgodę na wcześniejsze zbycie nieruchomości lub oddanie jej w posiadanie innym podmiotom

W poprzednim artykule wskazano, że nabywca nieruchomości rolnej do prowadzonego gospodarstwa rolnego jest związany obowiązkiem prowadzenia gospodarstwa rolnego, do którego weszła taka nieruchomość przez okres 5 lat i w tym okresie nie może zbyć ani też udostępnić ww. nieruchomości osobom trzecim. Ustawa daje jednak możliwość wystąpienia o zgodę na takie przedterminowe zbycie lub udostępnienie nieruchomości rolnej do KOWR. Jest to jednak możliwe jeśli wystąpi ważny interes lub interes publiczny.

Opublikowany

dnia

wniosek do KOWR

Obraz Max z Pixabay

Wniosek do KOWR o zgodę na zbycie – regulacja prawna

Art. 2b ust 3. Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 423), wskazuje, że:

„Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka, na wniosek nabywcy nieruchomości rolnej, wyraża zgodę, w drodze decyzji administracyjnej, na dokonanie zbyta ani oddana w posiadanie innym podmiotom przed upływem okresu 5 lat od dnia przeniesienia własności tej nieruchomości, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem nabywcy nieruchomości rolnej lub interesem publicznym” [1].

Wniosek do KOWR o zgodę na zbycie – wymogi formalne wniosku

Na wstępie zaznaczyć trzeba, że wniosek o wyrażenie zgody na wcześniejsze zbycie lub oddanie nieruchomości rolnej posiadanie innym podmiotom, jest rozpoznawany w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.

Z uwagi na to zasadne jest sięgnięcie do art. 63 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572), który określa podstawowe reguły, jakimi w zakresie formy odpowiadać powinien wniosek.

Art. 63 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że:

„podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres, również w przypadku złożenia podania w postaci elektronicznej, i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.” [2].

Wniosek powinien zatem wskazywać w pierwszym rzędzie dane pozwalające zidentyfikować właściciela nieruchomości oraz to, czego się on od Dyrektora domaga. Pozostałe wymogi szczegółowe zawiera powyżej wskazana Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego.

Art. 2a ust. 5. tej ustawy wprost precyzuje, że:

„wniosek, o którym mowa w ust. 4, poza elementami podania określonymi w Kodeksie postępowania administracyjnego zawiera:

1) oznaczenie zbywcy i nabywcy nieruchomości rolnej z podaniem ich adresów zamieszkania albo siedziby oraz w przypadku osoby fizycznej – numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) zbywcy i nabywcy nieruchomości rolnej, jeżeli został nadany, natomiast jeżeli osoba fizyczna nie posiada obywatelstwa polskiego – kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości;

2) oznaczenie zbywanej nieruchomości rolnej według ewidencji gruntów i budynków;

3) uzasadnienie wniosku zawierające w szczególności cel, dla którego nieruchomość rolna jest nabywana, oraz przewidywany sposób jej wykorzystania.” [3].

Advertisement

Załączniki do wniosku

Trzeba również pamiętać, że przepisy wymagają, aby do wniosku dołączyć:

1) wypis z ewidencji gruntów i budynków dla działek ewidencyjnych wchodzących w skład nieruchomości rolnej objętej wnioskiem;

2) odpis księgi wieczystej lub zaświadczenie wydane na podstawie zbioru dokumentów prowadzonego dla nieruchomości rolnej objętej wnioskiem, lub informację o numerze księgi wieczystej dostępnej w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych;

3) dokument stanowiący podstawę nabycia nieruchomości rolnej przez wnioskodawcę;

4) dokumenty potwierdzające wskazane we wniosku okoliczności wypełniające zaistnienie co najmniej jednej z przesłanek uzyskania zgody, czyli ważnego interesu właściciela nieruchomości lub interesu publicznego [4].

Jeżeli więc wniosek zostanie sporządzony zgodnie z powyższymi wymogami oraz wnioskodawca dołączy wymagane dokumenty to z pewnością organ rozważy możliwość wyrażenia zgody w przedmiocie wcześniejszego zbycia nieruchomości.

Niemniej jednak z praktycznego punktu widzenia warto mieć na uwadze to co z pewnością leży po stronie wnioskodawcy powołującego się na istnienie przesłanki „ważnego interesu nabywcy nieruchomości rolnej lub interesu publicznego”, czyli wykazanie, na czym taki interes w konkretnym przypadku polega.

Jeśli więc wnioskodawca powołuje się np. na  swoją sytuację zdrowotną lub ekonomiczną, to wówczas powinien dołączyć dowody, które sam posiada. Takimi dowodami  na pewno będzie dokumentacja dotycząca stanu zdrowia lub odnosząca się do jego sytuacji życiowej czy też finansowej.

Opłaty

Ważne jest także opłacenie takiego wniosku, ponieważ w sytuacji, gdy wnioskodawca nie dokona wpłaty, mimo wezwania wnoszącego wniosek przez organ do uiszczenia opłaty w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, to wniosek taki nie zostanie rozpoznany. Dlatego do wniosku należy załączyć:

  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej – w wysokości 10 zł, wniesionej na rachunek: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070, oraz

    stosownie:

  • pełnomocnictwo – w sytuacji,, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika,
  • dokument poświadczający prawo do reprezentacji – jeśli stroną jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej albo osoba małoletnia,
  • wypis z KRS lub stosowny dokument potwierdzający status osoby prawnej niezarejestrowanej na terytorium Polski – w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba prawna [5].

Wniosek o wyrażenie zgody można złożyć w oryginale w Centrali Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (ul. Karolkowa 30, 01-207 Warszawa) bądź przesłać pocztą w ten adres.

Dokumenty załączone do wniosku powinny być złożone w oryginale, bądź w formie odpisów lub wyciągów poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, albo występującego w sprawie pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Natomiast w przypadku osobistego składania wniosku, wnioskodawca może zwrócić się do upoważnionego pracownika KOWR-u (zarówno w Centrali KOWR, jak też w oddziale terenowym KOWR), któremu zostanie okazany oryginał dokumentu, aby poświadczył zgodność kopii z oryginałem [6].

Advertisement

Termin rozpatrzenia wniosku

Podobnie jak w przypadku ogólnych wymagań, jakie prawo stawia wnioskowi o wyrażenie zgody na wcześniejsze zbycie nieruchomości lub oddanie jej w posiadanie innym podmiotom, do których zastosowanie mają przepisy KPA, również w odniesieniu do terminu rozpatrzenia wniosku przez organ, to właśnie te przepisy mają znaczenie. Odesłanie to wyrażone zostało w  art. 2b ust. 3 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, gdzie ustawodawca postanowił, iż Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka wyraża zgodę, w drodze decyzji administracyjnej, co oznacza, że całe postępowanie w sprawie rozpatrzenia wniosku prowadzone jest w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Wobec tego zgodnie z art. 35 KPA załatwienie sprawy powinno nastąpić niezwłocznie, a w przypadku spraw wymagających postępowania wyjaśniającego załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, natomiast w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w  ciągu dwóch miesięcy od dnia doręczenia wniosku organowi. § 5 tego przepisuje dodaje przy tym, że:

„do terminów tych nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.”[7].

Istotne jest również to, że w przypadku nie załatwienia sprawy we wskazanym powyżej terminie, wnioskodawca ma prawo wnieść ponaglenie na bezczynność organu.

Ponadto prawo wniesienie ponaglenia przysługuje mu również wtedy, gdy postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy.  Ponaglenie wnosi się do organu wyższego stopnia, tj. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie.

Co jeśli organ nie wyrazi zgody?

Generalnie, zgoda na zbycie nieruchomości rolnej przed upływem 5 lat od dnia przeniesienia własności tej nieruchomości, ograniczona jest czasowo do roku od dnia w którym decyzja ją wyrażająca stała się ostateczna [8]. Nabycie lub zbycie czy też oddanie w posiadanie nieruchomości rolnej na podstawie zgody KOWR może więc nastąpić dopiero od dnia, w którym dana decyzja stała się ostateczna.

Mając natomiast na uwadze tę okoliczność, że organem wyższego stopnia, w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach wyrażenia zgody na wcześniejsze zbycie nieruchomości lub oddanie jej w posiadanie innym podmiotom jest minister właściwy do spraw rozwoju wsi, to od negatywnej decyzji Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa służy wnioskodawcy, będącemu stroną postępowania odwołanie do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi za pośrednictwem organu pierwszej instancji, czyli Dyrektora KOWR-u w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.

Podsumowując…

Przepisy nie wymagają, aby wnioskodawca posługiwał się ściśle określonym wzorem wniosku. Niemniej jednak pismo to musi spełniać co najmniej ogólne wymogi stawiane pismom kierowanym do organów administracji publicznej, czyli co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adresu oraz żądania. Bezsprzecznie jednak w postępowaniu o wyrażenie zgody na wcześniejsze zbycie nieruchomości lub oddanie jej w posiadanie innym podmiotom, to właśnie wnioskodawca jest tą stroną, która chce uzyskać korzyść w postaci. Powinien więc dołożyć wszelkiej staranności, aby wniosek został złożony prawidłowo, a ponadto był w pełni uzasadniony. Staranne przygotowanie wniosku z pewnością zwiększy szansę wnioskodawcy o pozytywne rozpatrzenie jego żądania.

[1] Art. 28 ust. 3 Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 423).

[2] Art. 63 ust. 2 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572)

[3] Art. 2a ust. 5 Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 423).

Advertisement

[4] Art. 2b ust. 3c Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 423).

[5] Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Wniosek o wyrażenie zgody na zbycie, dostęp: 13.06.2024.

[6] Zgody Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na zbycie nieruchomości Rolnych, dostęp: 13.06.2024.

[7] Art.35 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572).

[8] Art. 2ba Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 423).

Stan prawny na dzień 11 lipca 2024 r.

Natalia Korczak, prawnik w Kancelarii Radcy Prawnego Małgorzaty Gach

POMAGAM UKRAINIE

  • https://prawo-dla-ksiegowych.pl/kategoria/pomagam-ukrainie/

SKLEP

DODATKI DLA SUBSKRYBENTÓW

  • https://prawo-dla-ksiegowych.pl/zalozenie-spolki-cywilnej-krok-po-kroku-checklista-do-pobrania/
  • https://prawo-dla-ksiegowych.pl/dodatki-dla-subskrybentow/
  • https://prawo-dla-ksiegowych.pl/dodatki-dla-subskrybentow/
  • https://prawo-dla-ksiegowych.pl/10-powodow-dla-ktorych-warto-zalozyc-spolke-z-o-o/


Newsletter


Możesz też otworzyć formularz w pełnej formie w nowej karcie przeglądarki. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.

Administratorem Danych Osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Małgorzata Gach z siedzibą w Krakowie (31-560) przy ul. Na Szaniec 17/9 (adres do korespondencji: ul. Bałuckiego 26/2, 30-318 kraków), identyfikująca się numerem NIP: 552 137 70 75, REGON: 3568592096, będąca właścicielem portalu prawo-dla-ksiegowych.pl, z którą jest możliwy kontakt poprzez e-mail: kontakt@prawo-dla-ksiegowych.pl lub m.gach@gach.pl. Informacje dotyczące przetwarzania udostępnionych danych przez Administratora Danych Osobowych znajdują się również w Polityce Prywatności oraz Regulaminie zawartym na portalu prawo-dla-ksiegowych.pl.

ŚLEDŹ TAKŻE

  • podatkiwspolkach.pl
  • prawo-dla-ksiegowych.pl
  • lexagit.pl

Prawo dla księgowych

MASZ PYTANIE?