#Nowy Ład
Nowy Ład: Pakiet innowacyjny dla firm – co zawiera
W projekcie nowelizacji ustawy o PIT i ustawy o CIT w ramach Nowego Ładu Ministerstwo Finansów proponuje pakiet ulg na innowacje dla przedsiębiorców. W niniejszym artykule przyjrzymy się szerzej temu, co ów pakiet zawiera.
Proponowany w ramach Nowego Ładu pakiet innowacyjny dla firm obejmować ma m.in.:
- zmiany w uldze badawczo- rozwojowej (ulga B+R),
- łączenie ulgi B+R z preferencyjnym opodatkowaniem dochodów z praw własności intelektualnej IP BOX,
- ulgę na zatrudnienie innowacyjnych pracowników,
- ulgę na prototyp,
- ulgę na robotyzację.
Trzy pierwsze preferencje podatkowe zostały omówione we wcześniejszych artykułach:
- Nowy Ład: Projektowane zmiany w uldze badawczo – rozwojowej (1)
- Nowy Ład: Projektowane zmiany w uldze badawczo – rozwojowej (2)
- Nowy Ład: Projektowane zmiany w uldze badawczo – rozwojowej (3)
W niniejszym artykule przedstawimy najważniejsze informacje na temat proponowanej ulgi na prototyp oraz ulgi na robotyzację. Projektowane ulgi podatkowe stanowią uzupełnienie istniejącej już w polskim systemie podatkowym ulgi B+R oraz ulgi IP BOX.
Istotne!
Na temat ulgi B+R powstał E-book: „Ulga badawczo-rozwojowa – koszty kwalifikowane – interpretacje podatkowe”. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o e-booku lub zajrzeć do jego spisu treści, wystarczy kliknąć w baner poniżej.
Dla których podatników projektodawca kieruje przyszłą ulgę na prototyp?
Z proponowanej przez resort finansów ulgi na prototyp będą mogli skorzystać przedsiębiorcy (podatnicy PIT i CIT), którzy w wyniku prowadzonych prac badawczo- rozwojowych opracowali nowatorski produkt, chcą rozpocząć jego produkcję próbną, a następnie sprzedaż. Podatnicy będą mogli odliczyć od podstawy obliczenia podatku część kosztów produkcji próbnej i wprowadzenia na rynek wytworzonego nowego produktu.
Regulację prawną w tym zakresie zawiera art. 26ga ustawy o PIT oraz art. 18ea ustawy o CIT.
Art. 26ga. 1. Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Produkcja próbna, czyli jaka?
Produkcja próbna nowego produktu jest to „etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu (…)”. Tak wynika z projektowanego art. 26ga ust. 3 ustawy o PIT , art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT.
W uzasadnieniu projektu czytamy: „Produkcja próbna nowego produktu obejmuje więc działania niezbędne do przygotowania produkcji nowego produktu (który powstał w wyniku prowadzonych przez podatnika prac badawczo-rozwojowych), przy czym jest to taki etap przygotowania do produkcji nowego produktu, który nie wymaga już prowadzenia prac projektowo-konstrukcyjnych i inżynieryjnych. Zakłada się, że odliczane będą koszty poniesione w okresie od rozpoczęcia fazy rozruchu technologicznego do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu”.
Wprowadzenie na rynek nowego produktu – czym jest ?
W art. 26ga ust. 4 ustawy o PIT (analogicznie w 18ea ust. 4 ustawy o CIT) Ministerstwo Finansów określiło czym jest „wprowadzenie na rynek nowego produktu”. Projektodawca wyjaśnił: „Dla celów omawianej ulgi należy poprzez nie rozumieć działania podejmowane w celu uzyskania niezbędnej dokumentacji umożliwiającej uzyskanie certyfikatów i zezwoleń dotyczących produktu, który powstał w wyniku prowadzonych przez podatnika prac B+R, które to certyfikaty i zezwolenia umożliwiają sprzedaż produktu”.
Jakie wydatki w ramach ulgi na prototyp podatnik będzie mógł odliczyć?
W ramach ulgi na prototyp podatnik będzie mógł odliczyć wydatki poniesione na produkcję próbną i wydatki poniesione na wprowadzanie nowego produktu na rynek. Będą one dla niego stanowiły koszty kwalifikowane.
Z proponowanego art. 26ga ust. 5 ustawy o PIT (analogicznie art. 18ea ust. 6 ustawy o CIT) wynika, że za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:
1) cenę nabycia, (…) fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu (…);
2) wydatki na ulepszenie, (…) poniesione w celu dostosowania środka trwałego, (…) do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;
3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.
Natomiast z przyszłego art. 26ga ust. 6 ustawy o PIT (analogicznie art. 18ea ust. 6 ustawy o CIT) do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:
1) badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;
2) badania cyklu życia produktu;
3) systemu weryfikacji technologii środowiskowych (ETV).
Ulga na robotyzację – do kogo jest skierowana?
Ulga na robotyzację jest skierowana do przedsiębiorców, którzy chcą zautomatyzować produkcję poprzez zakup i instalację robota przemysłowego. Definicję robota przemysłowego zawierać ma art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT (analogicznie art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT):
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Na czym polegać będzie ulga na robotyzację?
Projektowana ulga na robotyzację, będzie podobna do ulgi B+R. Projektodawca podkreśla: „Podatnikowi, prowadzącemu działalność przemysłową (produkcyjną), będzie przysługiwać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie będzie mogło przekroczyć 50% wysokości kosztów”.
Art. 52jb. 1. Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jakie wydatki poniesione na robotyzację mogą być objęte preferencją podatkową?
W ramach ulgi na robotyzację preferencja podatkową mogą być objęte wydatki (koszty kwalifikowane) podane w art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT (analogicznie art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT).
2. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1) koszty nabycia fabrycznie nowych:
a) robotów przemysłowych,
b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, (…),
2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, (…);
4) opłaty, (…) ustalone w umowie leasingu, (…), jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Źródło:
Małgorzata Gach
Wanda Książek