Nieruchomości
Czy audyt energetyczny budynku jest wymagany przy uldze termomodernizacyjnej?
Artykuł omawia wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Lublinie z dnia 16 lipca 2021 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Lu 218/21. WSA wyraził w nim swoje stanowisko w sprawie audytu energetycznego budynku przy korzystaniu z ulgi na termomodernizację budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Przypomnijmy …
W polskim systemie podatkowym ulga termomodernizacyjna obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. Mogą z niej skorzystać podatnicy – właściciele i współwłaściciele istniejących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, którzy w roku podatkowym ponoszą wydatki na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek [1]. Ulga dotyczy wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, które zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju określił w dnia 21 grudnia 2018 r.[2].
Czy podatnicy muszą zlecać przeprowadzenie audytu energetycznego budynku?
Podatnicy mogą sami decydować o zakupie materiałów i usług potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku, ponieważ ustawodawca w art. 26h ustawy o PIT nie uregulował tej spawy inaczej.
W Objaśnieniach podatkowych dnia 9 września 2019 r.[3] wydanych przez Ministerstwo Finansów czytamy: „Podatnik nie jest obowiązany do przeprowadzenia audytu energetycznego, w tym przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego”.
Organ skarbowy miał w tej sprawie własne stanowisko
WSA w Lublinie rozpoznawał ostatnio skargę na interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z marca 2021 r. Z jej treści wynikało, że podatnik jest na etapie termomodernizacji budynku mieszkalnego jednorodzinnego. W roku podatkowym 2020 podatnik zamontował w dwóch pomieszczeniach urządzenia klimatyczne z funkcją ogrzewania. W 2021 r. planuje ich zamontowanie w salonie oraz w sypialni. Podatnik zapytał organ interpretacyjny:
Czy wydatki na zakup i montaż urządzeń klimatyzacyjnych z możliwością ogrzewania będzie można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej i dokonać odliczenia tego wydatku od podstawy opodatkowania ?
Podatnik uważał, że może skorzystać „z ulgi termomodernizacyjnej, gdyż wydatek taki mieści się w wykazie wydatków objętych ulgą termomodernizacyjną zawartym w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r.(…)”.
Dyrektor KIS nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika. Uznał, że „wydatki na klimatyzator z funkcją grzania z wbudowaną pompą ciepła można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, ale warunkowo, tj. wyłącznie w sytuacji, gdy faktycznie urządzenie to przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku, co można potwierdzić na podstawie ekspertyzy sporządzonej w formie audytu energetycznego budynku przez wykwalifikowanego audytora energetycznego”.
WSA jest po stronie podatnika
WSA przyznał rację skarżącemu. „Zasadnie pełnomocnik w uzasadnieniu skargi wywiódł, że stanowisko organu jest sprzeczne z przepisami prawa, a dokładnie stanowiącymi w tym zakresie: art. 26h ust. 1 i ust. 10 u.o.p.d.f. w zw. z art. 2 pkt 2 ustawy o termomodernizacji i w zw. z punktem 10 i 11 części pierwszej załącznika do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r., w których to aktach brak jest jakichkolwiek wskazań, aby przy staraniu się o skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej należało legitymować się dodatkowo audytem energetycznym budynku. Żadna z tych regulacji nie kreuje takiego obowiązku, w szczególności z niczego nie wynika (…) że na podatniku ciąży obowiązek przeprowadzenia audytu energetycznego, a ulga termomodernizacyjna może być przyznana warunkowo, to jest pod rygorem jego wykonania. (…) Wymienienie wykonania audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w katalogu wydatków objętych ulgą termomodernizacyjną określonym w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. oznacza tylko tyle, że w razie, gdy podatnik zdecyduje się na przeprowadzenie takiego audytu, wydatek poniesiony z tego tytułu może odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.”
WSA uchylił zaskarżoną interpretację. Póki co wydane orzeczenie jest nieprawomocne.
Źródło: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 16 lipca 2021 r , sygn. akt I SA/Lu 218/21 – https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/485CD07532
Podstawa prawna:
Art. 26h Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz.U.2021.1119)
Objaśnienie:
[1] Powyższe wynika z art. 26h ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz.U.2021.1119).
[2] Chodzi tutaj o Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U. 2018. 2489).
[3] Są to Objaśnienia podatkowe z dnia 9 września 2019 r.: Nowe preferencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wspierające przedsięwzięcia termomodernizacyjne – https://www.podatki.gov.pl/media/5262/obja%C5%9Bnienia-podatkowe-z-9-wrze%C5%9Bnia-2019-r-w-sprawie-ulgi-termomodernizacyjnej.pdf
(dostęp w dniu 9 września 2021 roku)
Małgorzata Gach
Wanda Książek