Artykuły zewnętrzne
Jakie są rodzaje znaków towarowych? Sprawdzamy!
Z tego artykułu dowiesz się, co to jest znak towarowy, a także na czym polega ochrona znaków towarowych w Polsce. Przeczytasz też o tym, co nie może być znakiem towarowym. Wyjaśnimy Ci również, jakie są rodzaje znaków towarowych.
Artykuł sponsorowany
Czym jest znak towarowy?
W myśl art. 120 pwp znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Może nim być w na przykład: wyraz, rysunek, logo, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.
Znak towarowy możemy chronić prawnie. Mianowicie jeśli złożymy odpowiedni wniosek do Urzędu Patentowego RP, to urząd może udzielić prawa ochronnego na nasz znak towarowy – uzyskujemy wtedy ochronę znaku towarowego w Polsce.
Jeśli chcemy chronić znak towarowy w całej Unii Europejskiej, to stosowny wniosek musimy złożyć do EUIPO – czyli Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej w Alicante. Jeśli EUIPO zarejestruje znak, to ochrona znaku towarowego ważna jest w całej Unii Europejskiej, w tym w Polsce.
Taka prawna ochrona znaku towarowego trwać może w nieskończoność, jednakże raz na 10 lat trzeba opłacić kolejny okres ochrony znaku towarowego.
Przy znaku towarowym wolno używać symbolu ® dopiero po tym, kiedy urząd patentowy udzieli prawa ochronnego na ten znak. W przeciwnym razie jest to wykroczenie zagrożone karą grzywny.
Znak towarowy chroniony jest zawsze w odniesieniu do wskazanych w zgłoszeniu towarów i/ albo usług. Koszty badania, zgłoszenia i rejestracji znaku zależne są od ilości klas, do których dane towary i usługi można sklasyfikować (zgodnie z tzw. klasyfikacją nicejską).
Przed rozpoczęciem używania marki, sloganu lub nazwy firmy, a także przed zgłoszeniem ich do urzędu patentowego, warto przeprowadzić badanie znaku towarowego. Odpowie nam ono na pytanie, czy możemy legalnie używać takiego znaku towarowego na danym terytorium, czy też istnieje ryzyko, że ktoś nas może pozwać za naruszenie prawa do jego znaku towarowego wcześniejszego. Badanie pozwoli również na oszacowanie szans uzyskania ochrony w urzędzie patentowym przez taki znak towarowy. Prowadzeniem badań zajmują się profesjonaliści z kancelarii patentowej. Prowadzona przez rzeczników patentowych Kancelaria Patentowa Patentbox oferuje takie badania znaku towarowego.
Warto skorzystać z usług kancelarii patentowej również przy sporządzaniu wykazu towarów i usług, a także przy zgłaszaniu i prowadzeniu procedury zgłoszenia znaku towarowego – będziemy mieć wtedy pewność, że sprawy naszej marki są w profesjonalnych rękach.
Patent a znak towarowy
Mówienie, że mamy patent na logo, jest błędne, a wręcz wprowadzające klientów naszej firmy w błąd i może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji. Urząd patentowy udziela patentów wyłącznie na rozwiązania o charakterze technicznym – czyli na wynalazki. Markę czy slogan chronić możemy wyłącznie jako znak towarowy, zaś na znak udzielane jest prawo ochronne (a nie patent).
Co nie może być znakiem towarowym?
Wygląd produktu, czyli jego design, co do zasady nie może być znakiem towarowym. Design chronimy, rejestrując wygląd produktu jako wzór przemysłowy.
Znakiem towarowym nie może być też oznaczenie, które nie nadaje się do odróżniania w obrocie towarów, dla których zostało zgłoszone. Na przykład zwykły czarny kwadrat na białym tle albo kolor per se (chyba że zgłaszający wykaże, że konsumenci jednoznacznie kojarzą dany kolor z konkretną firmą – np. pewien odcień fioletu dla czekolady).
Urząd patentowy nie udzieli prawa ochronnego na znak opisowy, czyli taki, który składa się wyłącznie z elementów mogących służyć do wskazania rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności. Chodzi o to, by nikt nie mógł zmonopolizować wyrażeń opisowych, a żeby każdy mógł się nimi posługiwać w celu określenia tego, co oferuje.
Przykłady znaków opisowych, które nie nadają się do ochrony:
- wyborne masło (dla masła),
- konto osobiste standard max (dla usług bankowych),
- Bioknowledge (dla baz danych i usług IT dotyczących organizmów żywych),
- MEGA STRONG PROTEIN (dla suplementów diety),
- natural beauty (dla kosmetyków).
Pełną listę powodów, dla których urząd patentowy odmówi udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy, znajdziemy w art. 1291 ustawy Prawo własności przemysłowej.
Rodzaje znaków towarowych
Jako znak towarowy chronić można każde oznaczenie pozwalające na wyróżnienie danych towarów/ usług na rynku na tle konkurencji, a które to oznaczenie jest możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Oznacza to, że jako znak towarowy chronić możemy nie tylko markę i logo, ale również slogan reklamowy, sygnał dźwiękowy (np. jingiel), kształt 3D.
Wyróżniamy następujące rodzaje znaków towarowych:
- słowne (samo słowo lub wyrażenie, chronione w oderwaniu od grafiki),
- słowno-graficzne (logo zawierające napis),
- graficzne (logo bez napisu),
- przestrzenne (np. charakterystyczny kształt butelki),
- słowno-graficzno-przestrzenne (np. butelka z etykietą),
- dźwiękowe (np. jingiel),
- kolor (ochrona samej barwy, np. konkretnego odcienia fioletu dla czekolady),
- ruchome (np. gif),
- multimedialne (np. krótki filmik).
Najpopularniejsze są znaki towarowe słowne, słowno-graficzne i graficzne.