Artykuły zewnętrzne
Czy spółka z o.o. musi prowadzić pełną księgowość?
W Polsce możliwe jest zarejestrowanie firmy pod różnymi typami działalności. Najpopularniejszym rodzajem jest jednoosobowa działalność gospodarcza oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Dzisiaj skupimy się przede wszystkim na drugim typie działalności.
Wielu przedsiębiorców chcących założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zastanawia się, czy będą zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości. Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.
Artykuł sponsorowany
Czym dokładnie jest pełna księgowość?
Pełna księgowość to księgowość uproszczona powiększona o dodatkowe rejestry i ewidencje. W tej formie prowadzenia księgowości chodzi przede wszystkim o zaksięgowanie wszystkich operacji, które dokonuje przedsiębiorstwo. To pozwala w każdej chwili sprawdzić, w jakiej sytuacji finansowej jest dana firma.
Pełna księgowość wymaga rozliczania dokumentów kupna i sprzedaży, przelewów przychodzących i wychodzących oraz operacji magazynowych. Pełna księgowość powinna być prowadzona na podstawie ustawy o rachunkowości.
W pełnej księgowości na podstawie danych z ksiąg sporządza się sprawozdanie finansowe, które składa się z rachunku zysków i strat, bilansu oraz informacji dodatkowej.
- Rachunek zysków i strat
To zestawienie wszystkich operacji finansowych, których dokonała firma w poprzednim roku. Rachunek zysków i strat jest podstawowym źródłem informacji o spółce, które pokazuje, w jakiej sytuacji finansowej jest przedsiębiorstwo.
- Bilans
Jest zestawieniem wszystkich aktywów oraz pasywów firmy. Bilans to informacja, która jest aktualna na dzień jej sporządzania. W tym elemencie sprawozdania finansowego suma aktywów musi być równa sumie pasywów.
- Informacja dodatkowa
To sprawozdanie, które zawiera wszystkie pozostałe informacje, które nie zostały zawarte w rachunku zysków i strat oraz w bilansie. W informacji dodatkowej mogą znaleźć się elementy, takie jak dane dotyczące struktury zatrudnienia czy struktura rzeczowa przychodów netto ze sprzedaży produktów.
Księgowość dla spółki z o.o. – czyli jaka?
Księgowość spółki z o.o. to obowiązkowy element, o którym musi pamiętać każdy przedsiębiorca. W spółce z o.o. istnieje znacznie więcej złożonych działań niż w jednoosobowej działalności gospodarczej. Prowadząc spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jej właściciel zobowiązany jest do prowadzenia pełnej księgowości, o której mowa była wyżej.
Dzięki pełnej księgowości firma może rozliczyć się z organami podatkowymi, a także przeprowadzić finansową i gospodarczą analizę w swoim przedsiębiorstwie. Dodatkowo pełna księgowość umożliwia efektywnie zarządzać firmą.
Księgowość bardzo często wymaga od przedsiębiorcy znajomości określonych pojęć oraz ciągłego doszkalania się, dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalistom. Specjaliści z biura rachunkowego pomogą dobrać Ci rozwiązania, które będą najbardziej odpowiednie dla Twojej firmy. Dzięki temu Ty unikniesz błędów, a przedsiębiorstwo będzie mogło się rozwijać.