Prawo spółek
Potwierdzono! Płatności bezgotówkowe – Nie trzeba mieć terminala płatniczego
Zmiany do ustaw wprowadzone w ramach tzw. Nowego Ładu od jakiegoś czasu wywołują niemały zamęt. Prawnicy, doradcy podatkowi i księgowi prześcigają się w interpretacjach poszczególnych paragrafów, nie zawsze wiedząc czy ich analizy są poprawne. Przykładem tego była kwestia obowiązku posiadania terminali płatniczych związana z wprowadzoną do ustaw PIT i CIT nowelizacją dot. płatności bezgotówkowych. Ten problem został już jednak rozwiązany.
Dla przypomnienia
Zgodnie z nowym artykułem 19a Prawa Przedsiębiorców (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 24) wprowadzonym do tej Ustawy przez Nowy Ład od 1 stycznia 2022 roku przedsiębiorcy zobowiązani są do zapewnienia możliwości dokonywania płatności przy użyciu instrumentu płatniczego. Ma mieć to miejsce w przypadkach, kiedy prowadzą oni ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
O ile zrozumiały był cel wprowadzenia ww. przepisu, a mianowicie zwiększenie ilości dokonywanych transakcji bezgotówkowych, to o tyle wątpliwe było w jaki sposób interpretować pojęcia „instrumentu płatniczego”. Niektórzy interpretowali je wyłącznie przez pojęcie terminala płatniczego. Inni twierdzili, że pojęcie to ma szersze znaczenie. Do tej pory jednak nie wiadomo było, czyja interpretacja jest tą właściwą.
Więcej na temat przeczytasz w artykule: Terminal płatniczy – czy będzie obowiązkowy dla osób posiadających kasę fiskalną?
Informacja ze strony Ministerstwa
W ostatnim czasie wątpliwości przedsiębiorców zostały rozwiane. Na rządowym portalu biznes.gov.pl zaktualizowano informację dotyczącą płatności bezgotówkowych i gotówkowych, w tym część dotyczącą tego „Jak zapewnić klientom prawo do płatności bezgotówkowych”.
Zobacz artykuł: Jak przedsiębiorcy i konsumenci mogą płacić za transakcje: płatności gotówkowe i bezgotówkowe
Zgodnie z ww. publikacją na rządowym portalu: biznes.gov.pl. przedsiębiorcy zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej, którzy dostarczający towary lub usługi osobom prywatnym – konsumentom muszą udostępnić im możliwość zapłaty bezgotówkowej za pomocą „instrumentu płatniczego”.
Owym „instrumentem” może być:
terminal płatniczy,
usługa BLIK,
firmowy numer konta bankowego,
Co ważne, wystarczy, że przedsiębiorca udostępni klientowi jedną z ww. opcji płatności. Co za tym idzie i co podkreślono, nie trzeba posiadać terminala płatniczego.
Agnieszka Gach
Małgorzata Gach