Nieruchomości
Najem lub sprzedaż mieszkania tylko ze świadectwem energetycznym
W dniu 18 października 2022 r. Prezydent RP podpisał Ustawę z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane. Wprowadza ona zmiany m.in. w Ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 497). Mają one na celu wdrożenie do polskiego systemu prawnego m.in. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.
Co to jest „świadectwo charakterystyki energetycznej”?
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest dokumentem, który wskazuje jakie jest zapotrzebowanie budynku na energię przeznaczoną do ogrzania pomieszczeń, podgrzania wody oraz funkcjonowania oświetlenia.
Nowo nałożony obowiązek uzyskania świadectwa będzie dotyczyć osób, które sprzedają lub wynajmują nieruchomość. Ustawa mówi wprost, że dotyczy to mieszkania: 1) zbywanego na podstawie umowy sprzedaży; 2) zbywanego na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu; 3) wynajmowanego.
Nowy obowiązek będzie dotyczył także tych, którzy budują nowe nieruchomości.
Ustawa określa także rodzaje budynków, które nie muszą posiadać świadectwa charakterystyki energetycznej. Obowiązki w tym zakresie nie dotyczą budynku:
1) podlegającego ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
2) używanego jako miejsce kultu i do działalności religijnej;
3) przemysłowego oraz gospodarczego niewyposażonych w instalacje zużywające energię, z wyłączeniem instalacji oświetlenia wbudowanego;
4) mieszkalnego, przeznaczonego do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku;
5) wolnostojącego o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2;
6) gospodarstw rolnych o wskaźniku EP określającym roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną nie wyższym niż 50 kWh/(m2·rok).
Jak uzyskać to świadectwo?
W celu uzyskania świadectwa energetycznego właściciele nieruchomości powinni zgłosić się do firm zajmujących się audytami, które mają uprawnienia do wydawania świadectw charakterystyki energetycznej. Wówczas audytor sprawdza, czy źródło ogrzewania działa poprawnie, czy instalacje nie wymagają napraw, a także bada szczelność okien i drzwi pod kątem izolacji ciepła. Obowiązek przedstawienia świadectwa energetycznego będzie obowiązywał już na etapie ogłoszenia o możliwości nabycia, czy najmu nieruchomości.
Jak długo będzie ważne świadectwo charakterystyki energetycznej?
Zgodnie z art. 14 ww. Ustawy:
„1. Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia jego sporządzenia.
2. Świadectwo charakterystyki energetycznej traci ważność przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, jeżeli w wyniku przeprowadzonych robót budowlano-instalacyjnych uległa zmianie charakterystyka energetyczna budynku lub części budynku”.
Co grozi za niedopełnienie obowiązku uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej?
Przepisy nie precyzują wprost wysokości kary, można domniemywać iż będzie się to odbywało na podstawie kodeksu w sprawach o wykroczenia, wówczas może ona wynieść do 5000 zł.
Wprowadzenie obowiązku wystawiania świadectw charakterystyki energetycznej wprowadzi zamieszanie na rynku nieruchomości. Warto pamiętać jednak, że niewypełnienie tego obowiązku grozi nałożeniem grzywny.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 497),
- Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 2151),
- Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane (Dz.U. 2022.2206)
Stan prawny na dzień 25 listopada 2022 r.
Redakcja portalu „Prawo dla księgowych”